First week (and a half) - Reisverslag uit Los Angeles, Verenigde Staten van Suus K - WaarBenJij.nu First week (and a half) - Reisverslag uit Los Angeles, Verenigde Staten van Suus K - WaarBenJij.nu

First week (and a half)

Door: Suus

Blijf op de hoogte en volg Suus

09 Oktober 2014 | Verenigde Staten, Los Angeles

Heathrow
Stel je voor. Je wandelt het vliegtuig uit op Heathrow (Londen) om direct aan te sluiten in de grootste rij mensen die je ooit hebt gezien. Zelfs de rij voor ‘De Vliegende Hollander’ in de Efteling is korter. Deze vliegende Hollander moest achteraan aansluiten en liep achter een kleine wat oudere dame en haar man. Aangezien je ook in vliegtuigen die vanuit Londen vertrekken geen vloeibare stoffen mee mag nemen had ze een fantastische oplossing voor haar, jawel, flesje rode wijn. Waarschijnlijk gekocht op het vorige vliegveld na de incheckprocedure. Het dametje sloeg het flesje wijn in een teug achterover. Ik hoop dat de wijn goed heeft gesmaakt, want ze werd er behoorlijk ziek van. Lees: Vliegende Hollander loopt achter dronken tor. Mijn inschattingsvermogen liet me gelukkig niet helemaal in de steek. Tot grote ergernis van de mensen die achter mij stonden. Ik liet een gat van drie meter vallen zodat de dronken tor niet op mij zou vallen. Leuk geprobeerd. De dame kreeg een hoestbui en ik vroeg me af of ik mijn paspoort wel in de gaten zou kunnen houden als ik een reanimatie moest beginnen. Ik had tenslotte beloofd goed op mijn tas te letten. Precies op dat moment viel de dronken tor om en het domino effect werd in werking gezet. Ik lag dus niet onder een dronken tor, maar onder haar man. De man schaamde zich verschrikkelijk en deed verwoede pogingen om zijn vrouw te vangen. Zijn vrouw was het niet eens met zijn vangnet en begon hem te slaan. Bitchfight. Best leuk, zo’n vliegveld. Je ziet nog eens wat.

Alles gevonden!
In het vliegtuig zat ik naast een aardige Italiaan die gelukkig net zo goed Engels sprak als ikzelf. Helaas, vergat ik halverwege de vlucht dat de Italiaan geen Nederlands kon verstaan. Geluk bij een ongeluk. De Italiaan dacht dat ik Engels sprak en dat hij de taal gewoon heel slecht beheerste. Net voordat hij zijn vertaalmachine had gepakt ging ik weer over in het Engels. Vliegtuigvoer is niet heel lekker, maar wel een aangename onderbreking. Ik heb chips, sandwiches, een kip – salade – doperwtjes – aardappel maaltijd, chocolademous en scones op. Daarnaast heb ik drie films gezien. Eenmaal geland was ik natuurlijk gebroken. Ik moest door de douane, wat mij gelukkig gemakkelijk afging. De volgende dag hoorde ik van twee studenten dat zij bijna weer naar huis waren gestuurd aangezien ze een antwoord op een vraag (hoeveel uur ga je studeren) niet wisten of een document waren vergeten. Mijn douanier was aardig. Hij heette me welkom in Amerika en zei me gedag. De Italiaan stond inmiddels al op mijn koffer te wachten, aardig ventje. Vervolgens liepen we naar mijn transfer. Man, wat was ik blij toen ik die gevonden had. Het verliep allemaal best goed. Ik had twee keer het goede vliegtuig gepakt en had mijn koffer en de transfer gevonden.

Residentie
Eenmaal in de residentie schrok ik me een ongeluk van de jacuzzi. Ik had de badkamer nog niet ontdekt. Ik zag mezelf al badderen terwijl mijn huisgenoot in dezelfde kamer zou liggen slapen, studeren of televisie kijken. Dat werd me toch iets te gezellig. Gelukkig is er ook een aparte badkamer met toilet, wastafel en douche. Inmiddels bevalt me de extra jacuzzi prima. De keuken bestaat uit een koelkast en magnetron. Er is een gezamenlijke keuken in de loungeroom waar alle studenten uitgebreider kunnen koken. Natuurlijk zijn er ook genoeg fastfoodrestaurants. Tante, je had helemaal gelijk. Alles in Amerika is ver weg, maar de alle fastfoodketens die je kunt bedenken zitten hier om de hoek. Mijn roommate komt uit Frankrijk en spreekt voornamelijk Frans met haar vrienden en vrienden. Ze is net zou oud als ik en net zo rommelig. Er zijn hier een heleboel fransen.

Back to school
De volgende dag moest ik direct naar school. Ik liet mijn vergeetachtigheid de vrije loop. Ik had tenslotte een hoop opgekropt. Ik kwam op school met niets. Geen school- incheckticket en geen tas, maar dat heb ik de volgende dag weer rechtgezet. De school is op 35 minuten loop afstand van de residentie. Met de bus ben je er in 10 minuten. Het meisje die dezelfde transfer had als ik komt uit Zwitserland en werd naar een hostfamilie gebracht. Zij blijft ook voor drie maanden. Heel toevallig! Het is bijzonder dat je zover van elkaar vandaan kunt leven en toch dezelfde beslissingen kunt nemen. Het volgende meisje dat ik heb ontmoet blijft ook drie maanden en komt uit Zweden. De andere twee meiden met wie ik veel optrek komen uit Brazilië. Zij blijven helaas maar voor drie weken. Als ik nu aan Brazilië denk zie ik de lekkerste maaltijden voorbij komen. Ik heb een hoop nieuwe dingen gegeten, die ik allemaal nog eens moet proberen in Brazilië. Ik denk dat ik mijn eerstvolgende vakantiebestemming heb gevonden.

Onderweg naar school kom ik langs een Highschool. Daar zie je de basketballers, cheerleaders, nerds en buitenbeentjes voorbij komen. Het is echt net als in de films, alleen lijken de studenten veel jonger. Of ik ben ouder…. Het is lang geleden dat ik een highschoolmovie heb gekeken. In de EF Language school zie je allerlei nationaliteiten. Ik heb mensen ontmoet uit Zuid – Arabie, Zwitserland, Zweden, Brazilië, Frankrijk, Duitsland, Denemarken, China, Korea, Japan, Duitsland en Spanje. In mijn klas komen de meeste studenten uit Zweden of Duitsland. Ze doen hun best de klassen zoveel mogelijk te mengen, maar dat is niet altijd mogelijk. Sommige studenten zijn al met zijn tweeën gekomen en willen de lessen gezamenlijk volgen. Daarnaast denk ik dat de landen waar studenten ongeveer dezelfde hoeveelheid Engels hebben geleerd op school automatisch bij elkaar in de klas komen door hun niveau. In mijn klas ben ik tot nu toe de enige uit Nederland. Dat is tof, want nu moet ik wel Engels praten. Al vraag ik me af of ik inmiddels niet een Duits of Zweeds accent heb ontwikkeld.

Pinguïnclass
De eerste les was zo gek! Het vak gaat over cultuur. De docent kwam binnen in pinguïnpak, heeft de meest harde stem die ik ooit heb gehoord en noemt zijn les ‘weird sciences’. We hebben nog 3 minuten om te feesten wanneer de maan op de aarde neerdaalt. De eerste gekloonde aap (Lucy) is vernoemd naar een lied. Op de foto gaan met een pinguin is moeilijker dan je denkt.

De rest van de lessen zijn een stuk normaler. Al zijn de lessen wel heel leuk ingericht. Iedereen kiest ervoor om te studeren en als je in een wat hoger niveau zit heb je weinig huiswerk en veel doe- opdrachten, zoals spreken en overleggen. Precies wat ik leuk vind. De meeste studenten zijn enthousiast, deelnemend en de docenten geven meer energie dan een blikje cola. Ze houden van hun vak. Tijdens lessen over de geschiedenis van Amerika zoekt iedereen zelf uit wat hun land ermee te maken heeft. Zo weet ik nu meer over Nederland, de Hudsen River (Henry Hudson) en New Amsterdam (New York) dan ik ooit wist. Weet je trouwens dat de volgende woorden afstammen uit het Nederlands:
- Boss (baas) - House (huis)
- Cookie (Koekje) - deep (diep)
- Book (book) - Pen
- Stove (stoof) - street
- Plant - freebooter (vrijbuiter)
- Begin - Brooklyn (Breukelen)
- Fruit

En ik maar denken dat het andersom was! Het leuke is dat je ook leert over wat de Duitse, Zweedse, Mexicaanse enz. enz. geschiedenis in Amerika inhoud.

Studenten komen naar de school om allerlei uiteenlopende redenen. Sommige houden onwijs van talen. Sommige willen net als ik beter worden in spraak en grammatica en heel veel genieten. Sommige weten niet wat ze anders moeten doen en zitten hier al een jaar. Anderen moeten Engels leren voor hun studie en hebben het hier behoorlijk moeilijk mee. Over het algemeen hoef je in de hogere niveaus niet zoveel huiswerk te doen. Je leert door met elkaar te praten, lezen, schrijven en discussiëren.

Visum
Zoals jullie weten was ik behoorlijk teleurgesteld in het niet krijgen van mijn visum. Nu ben ik dat nog steeds wel, want ze vinden dat ik mijn 120 euro niet terug krijg (voor het niet uitvoeren van hun werk). Pfffff…..wat een gezeik! Gelukkig weet ik nu ook dat er veel meer mis kan gaan. Een vreselijke hostfamilie, geen plek in de residentie, heimwee, bijna teruggestuurd worden door de douane omdat je een antwoord op een vraag niet weet of een document mist. Gelukkig had ik alleen last van een visum en gebeurde dat voor mijn reis. Ik vind de algemene cursus nu perfect. Meer tijd voor het strand!

It’s party time
Zo ik hoop dat het nu net lijkt alsof ik voornamelijk aan het studeren ben. Klopt dat? Dan heb ik de juiste volgorde uitgekozen! Naast het studeren heb ik al een leuk stukje van Los Angeles bekeken.

REDONDO BEACH
29092014
Maandag hebben we Redondo verkent. Wow, dat strand is mooi. Lekker rustig. Je kunt er goed surfen. De golven zijn heerlijk. Voor mensen die niet uit Nederland komen blijkt de zee te koud. Gelukkig kom ik uit Nederland en is de Pacific Ocean heerlijk. De schoolgids liet ons wat goede restaurantjes, een goede supermarkt met maaltijden, de frozen yoghurt (die moet je proberen!) en de school zelf zien. Na de citytour hebben we een nieuw telefoonnr. Geregeld en daarnaar zijn we gaan chillen in mijn kamer. ’s Avonds ben ik naar de Lounge geweest.

Note: Mijn roommaatje had me de avond ervoor verteld dat ze middaglessen had. Ik was dan ook verbaasd dat haar wekker ging en vroeg haar wat ze ging doen. “No, it’s for you!” (aardig!)

I SAW DELPHINS
30092014
Wauw! Ik heb dolfijnen gezien. De schoolgids vertelde de dag ervoor dat ze er nog nooit een had gezien. Ik liep richting strand en zag ze meteen de mooiste sprongen maken. Ik denk dat ze ons welkom kwamen heten in Los Angeles. Op mijn Goprofilmpje hoor je mij alleen maar “Delphins” “Look!” roepen, maar misschien kunnen we de dolfijnen ontdekken als we heeeeeel ver inzoomen op een computer? Misschien moet ik gewoon nog een keer dolfijnen zien!

’s Avonds zijn we met een groepje gaan bowlen. Een EF Languageschool activiteit. In Amerika ben ik net zo slecht in bowlen als in Nederland. De pret werd er niet minder door!

De school is op 35 minuten loop afstand van de residentie. Met de bus ben je er in 10 minuten.

VENICE BEACH
01102014
Daar was ie dan, de jetlag. Ik was om 04.00 uur ’s nachts wakker en had me daar een honger. Om 6 uur zat ik aan het ontbijt. Daarna ben ik lekker naar school gaan wandelen en heb ik alle schappen van de supermarkt bekeken. Pa, de hamburgers zijn hier veel groter. Broer, de kitkatrepen zijn hier xxl. Ma, de chippies….do I need to say more?

Na school zijn we naar Venice Beach gegaan. Dat was gaaf. Het is het strand waar Baywatch is opgenomen en aan mijn facebookreacties te zien moet ik terug om een betere foto te maken. Spijkerbroek ipv rood badpak? Venice Beach is aan de ene kant een supergroot uitgestrekt rustig strand, in het midden een park met skatebaan, basketbalveld, outdoorfitness en muziektent en aan de andere kant een stad met winkels die eruitzien als marktkraampjes. ’s Avonds wil je niet in Venice Beach gevonden worden, maar overdag is het er prachtig. Mijn cheeseburger smaakte prima.

HOLLYWOODHIKE
02102014
Hoe lang duurt een jetlag?

Ik ben bekroond tot schattigste student, omdat ik netjes kwam vertellen dat ik de lessen ging skippen en mijn huiswerk kwam brengen. We moesten allemaal een recept schrijven en hebben inmiddels een gezamenlijk internationaal receptenboek samengesteld. Lekker! Dat wordt uitgebreid koken, in mijn magnetronnetje.

Met 37 graden een Hollywoodhike doen was niet het slimste plan dat we ooit hebben verzonnen. Er was geen schaduw in de bergen en de hike was ongeveer 10 km lang (als ik de stappenteller van mijn vriendin moet geloven). Wat had ik het warm zeg. En die blaren. Eigenlijk heb ik niets te klagen want in vergelijking met de handtas, mooie schoentjes, sexy topjes, fles water?, eten? Studenten had ik het behoorlijk makkelijk. Gelukkig hadden ze wel een plastictas bij zich om op te zitten….tja die had ik dan weer niet. De hike was erg gezellig. Iedereen is anders, maar iedereen is leuk. De Hollywoodhike was de moeite waard. Man, wat is het gaaf om op de top van de bergen boven de Hollywoodsigns te staan met een gigantisch uitzicht voor je. Wauw!

REDONDOBEACH
03102014
Spierpijn! Jetlag! Na school zijn we direct doorgegaan naar het strand. Dit keer met bikini. Het is wel even wennen hoor. Sta je op het strand met je bikini in de aanslag, hoor je naast je: “Kijk, daar zijn de winkels. Kom meiden!” Gelukkig kon ik nu wel lekker zwemmen. Dat heb ik dan ook uitgebreid gedaan. Wat een golfen. I love it (zelfs zonder grote gele M). Die avond ben ik wel tien keer gevraagd om te stappen, maar ik heb het NIET gedaan. Ik had er echt geen zin in. Al die dronken vreemde mensen om mij heen en een jatlag , nee.

SANTA MONICA PIER
04102014
Santa Monica is ontzettend tof. Het is een pier met een achtbaan en reuzenrad. Je hebt direct het gevoel dat je in een film bent beland. Op de pier hebben we heerlijk gegeten bij een beroemd tentje…zoals jullie weten ben ik niet zo goed met beroemdheden dus ik ben de naam vergeten. We moesten 25 minuten in de rij staan wachten, maar dat was het waard. Het eten was heerlijk. En dat zeg ik hier niet snel. Na het eten ben ik lekker gaan zwemmen.

LAZY SUNDAY (ON THE BEACH)
05102014
Mijn vriendinnen gingen shoppen in een reusachtige outlet waarvoor je onwijs vroeg je bed uit moet. Mij niet gezien. Heb je gezien hoe lekker het weer was? 34 graden, heerlijk. Ik ben lekker naar het strand gegaan om te lezen. Ik keek vreemd op toen het ineens supermistig was. Een man uit Cansas kwam een praatje maken, ik keek op van mijn boek en ineens was de hele wereld mistig. Ik dacht dat ik perongelijk paddo’ s aan het eten was in plaats van ananas en vroeg me af of ik ging flauwvallen. Gelukkig, was het gewoon mist en trok het na een minuut of 10 weer weg. Ik heb de man uit Cansas een lesje golfzwemmen gegeven. Hij vond het prachtig. Ik heb hem ook de wasmachine geleerd, die vond hij minder. Ik kon er wel om lachen. In het kleine zwembadje van de residentie wilden een gezin met kleine kinderen uit – ik denk – Azië met mij op de foto. Ik denk dat ze denken dat ik een echte Amerikaan was, haha. Gefopt. ’s Avonds heb ik Ben & Jerries gegeten met vriendinnen, dat moet je tenslotte geprobeerd hebben.
Toen ik in de hotelkamer kwam lag de hele badkamer vol met grote dode vliegen. Het bad, de floer en het toilet. Mijn roommate kwam geschrokken op mij af “Look, strange animals.” Omdat ik de naam van de grote vliegen zelf ook niet wist ben ik in de lobby gaan vertellen dat de hele badkamer vol zat met dode Muskito’s. De manager noemde de muskito’s Karkache en een van de schoonmaaksters kwam opruimen. Wat doe je dan? Je pakt een handdoek van het rekje en plakt daar alle Madera’s (schoonmaker spreekt Spaans) aanvast. Opgeruimd staat netjes. Ik vroeg of ze hulp nodig had. Ik denk niet dat ze me goed had verstaan, want ze zei Yes en was vervolgens super verbaasd dat ik haar ging helpen. Nu heb ik er een nieuwe vriendin bij. Ze komt elke ochtend even met mij praten bij het ontbijt en heeft mijn roommaatje vandaag verteld dat ze mijn bed helaas niet hoefde schoon te maken vandaag. De Muskito Karkache Madera’s zijn nog een keer terug gekomen. Ik ben ze te lijf gegaan met mijn hotelhanddoek.

DINNER WITH FRIENDS
08102014
Vandaag heb ik lekker gegeten met een vriendin. Mexicaans, een aanrader. We hebben lekker geroddeld over jullie, haha!

LONGBEACH
07102014
Na school zijn we na Longbeach gegaan. Zoals het woord al zegt is longbeach een lang strand. Je moet ook een heel eind lopen om er te komen. Ik heb een heleboel mooie bootjes gezien. Het strand zelf vond ik wat minder indrukwekkend, maar aangezien het zo lang is denk ik dat ik gewoon wat verder had moeten lopen. De pier was erg gezellig. Ik had een blooperdag, gelukkig had een van de Brazilianen hetzelfde. Ik liet continu mijn muntgeld (ze werken hier met centen) vallen. Zij struikelde continu over haar eigen voeten. Als klapper op de vuurpijl drukte ze het verkeerde knopje in voor een slushpuppie….Ooit een XXXL- slushpuppie gezien? Je moet het zien als een aquarium vol colasmaak slush. Zie dat maar ongezien de prullenpak in te mikken zonder afrekenen. (Dat is gelukt hoor). Er is bij longbeach een eiland waar je met een boot naartoe kunt. Onderweg kun je dolfijnen zien. Ik moet echt nog een keer terug.
Note: De man bij de informatiebalie (een soort VVV) was superaardig en ik vond zijn waterpolo schilderijen, die hij had overgehouden aan de Olympische spelen onwijs gaaf. Heerlijk, dat je sommige mensen nog gewoon om hulp kunt vragen ipv een of andere computerstem van een informatielijn bellen, mailen of appen.

Ik heb pa een skypevideo bericht gestuurd omdat hij skype niet opnam. Donderdag hebben we een skypedate gepland.

SHOPPING
08102014
Vandaag heb ik geshopt met de Zweedse vriendin. Na schooltijd is het prima weer om te shoppen en de winkels zijn tot laat open. We hebben een wat kleiner winkelcentrum opgezocht, omdat we anders niets kunnen vinden. We zijn toch een tikkie gewend aan klein en kneuterig. Ik heb een truitje en jurkje gescoord, yeah.

DIKKE KNUFFEL

  • 09 Oktober 2014 - 08:12

    Frans Loeve:

    mooi verhaal Suus, fijn dat je het naar je zin hebt daar.
    Succes met de studie en geniet er van!

    Groetjes,

    Frans

  • 09 Oktober 2014 - 08:27

    Mariska:

    Suus, wat gaaf allemaal. Ben jaloers. Zou het ook zo doen. Lopen er ook moekes rond.... ? Hihi. Onwijs veel plezier verder. Geniet ervan ( doe je al met volle teugen) en blijf vooral schrijven. Erg leuk om te lezen. Have fun girl!!!

  • 09 Oktober 2014 - 09:22

    Rene:

    hey Suus, wat superleuk om te lezen! Volgens mij heb je je draai al gevonden. Jetlag duurt gemiddeld een dag oer uur tijdsverschil. Sommigen hebben geen last anderen langer. Wat helpt is bij aankomst daar meteen tijd aan te nemen van Californie. Dus ga je thuis om half elf naar bed dan daar ook proberen. Je voelt je dan wel kapot tegen die tijd maar volgende ochtend zit je meteen in t ritme...... Groetjes and big hugs, rene

  • 09 Oktober 2014 - 10:15

    Marielle:

    Leuk verhaal!

    Veel plezier verder

  • 09 Oktober 2014 - 11:13

    Lenie:

    Hey Suus
    Wat leuk om te lezen wat je allemaal al hebt gezien ,ik kijk uit naar je volgend verhaal
    Liefs uit Schoonhoven.



  • 09 Oktober 2014 - 17:40

    Leontine:

    wat een leuk verhaal Suus. Zijn de chips net zo lekker als hier? Pa wil mee naar Brazilie. Ga zo door dan gaat het prima denk ik zo.

  • 09 Oktober 2014 - 22:06

    Agnes:

    Wat leuk om je ervaringen in LA te lezen!
    Nu ik dit zo lees krijg ik helemaal zin om op vakantie te gaan :). Leuk dat je zoveel mensen ontmoet uit verschillende landen, erg gezellig denk ik!
    Gaaf dat je gewoon uit school meteen naar het strand kan! Ben benieuwd of de golven daar heel anders zijn.
    Veel succes met de cursus en heel veel plezier!
    Liefs Agnes

  • 14 Oktober 2014 - 08:03

    Jose:

    Superrrrr leuk je verhaal!! haha en sterk van je suus dat je niet wilde stappen ;-)
    Geniet er van !! en natuuurlijk veel foto's maken!

  • 26 Oktober 2014 - 20:27

    Linsey:

    Hey Suus!
    Super leuk om te lezen hoe het met je gaat en wat je zoal meemaakt daar in LA XD
    Oeh de finale van Heel Holland Bakt begint net..... idd over klein en kneuterig gesproken ;) hihih
    Heel veel plezier daar en geniet van het weer en van het stand! Zo te zien gaat dat wel lukken ;) Veel liefs, Linsey

  • 09 November 2014 - 19:48

    Adrie:

    Hoi Suus,
    Zojuist alle verhalen gelezen. Jeetje, ik ben onder de indruk van je schrijfkunst met veel humor en zelfspot.
    Ik heb er van genoten en kan niet wachten op een vervolg.
    En inderdaad, 3 maanden zijn veel te kort. Nog een paar maanden verlengen? 't is maar een ideetje.
    Geniet er maar lekker van en laat ons lachen om alle belevenissen.
    gr. Adrie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Suus

Smile to the world and the world smiles back at you Reis naar Los Angeles (28 september 2014 tot 21 december 2012)

Actief sinds 27 Sept. 2014
Verslag gelezen: 406
Totaal aantal bezoekers 4459

Voorgaande reizen:

28 September 2014 - 21 December 2014

Suus op pad!

Landen bezocht: